Summa sidvisningar

fredag 10 januari 2025

250109 Nytt hjullager höger fram 283715km

 

Dags igen....

Har varit lite nöjd ett tag eftersom allt jobb jag gjort verkar ha gett resultat.

Oljeläckaget är borta!!!!

Dock verkar det som att jag inte fick min vattenpump 100% tät när jag bytte den :-(

Ligger någon droppe glykol  ibland på marken...

Så när jag får tid skall jag hälla i lite kylarcement från Jula. Rapport kommer om hur det gått...



Men detta handlar om något annat...

Ovanpå det så har bilen haft ett konstigt missljud nu i några dagar.

Efter lite tankearbete så kom jag fram till att höger hjullager fram är kass.

Kraftiga vänstersvängar gjorde att det lät lite extra vilket gjorde att jag bestämde mig för att byta höger hjullager fram.

Köpte en hub på Thansen för 999kr.


Sen var det bara att föja denna videon. Samma som jag använde sist. Otroligt bra och enkel beskrivning.

https://youtu.be/E0fUKY9Far0

Bara att följa och göra. Använde nu min nya mutterknackare från DeWalt. Såååå nice när man skall lossa rostiga mögbultar.

Min bil är inte så nice att jobba med. Den känns gammal.... Allt är så ultrarostigt :-(

Här är lite bilder. Bromsskivan höger fram insida var superkass. Jag knackade bort rosten och jämnade till med vinkelslip samt planslipade beläggen. Om den klarar besiktningen vettigt så blir det nya skivor Biltema art nr 64-069. Nya belägg har jag redan hemma.



















Så nu kör jag igen....

TUT TUT!!!

söndag 15 december 2024

241212 Ny vattenpump 282177km

 

Jaha lite mer bilmeck igen :-)

Eftersom bilen läckt olja har jag ju varit på kamrem och vevaxeltätning tidigare.
Då bytte jag ju även kamrem men skippade vattenpumpen eftersom jag inte visste om jag skulle få ordning på oljeläckaget...

När jag nu märkte att jag lyckat stoppa oljeläckaget så tänkte jag att det var lika bra att även byta vattenpump. Då är ju bilen fullservad i motorn och inget behöver bytas så länge jag tänker ha den kvar :-)

Tänkte att det skulle vara ett lagom litet jobb att göra.... Trodde jag....

Jag hissade upp bilen, pallade upp den på pallbockar och plockade av höger framhjul.
Sen baxade jag runt motorn manuellt tills dess att den stod i noll.
Detta börjar jag bli duktig på :-) :-)
Nollmärkning nere på veaxeln skall innebära noll på båda kamaxlar. Enkelt!!! Sen var det bara att lossa spännaren och ta av kamremmen och för denna åt sidan.





Nu gick det att lossa alla bultar på vattenpumpen och ta ut denna. Det gick faktiskt ganska enkelt :-)



Därefter var det stopp... Min nya vattenpump+packning som jag beställde från Thansen innehöll ingen packning. Jag mailade dem utan svar, försökte ringa och satt lite i kö innan jag blev sur och beställde en ny packning från Mekster. 
Så några dagar senare var det dags för montering .




Gick även det enkelt och sen var det bara att lägga tillbaka kamremmen och se till att nollpunkterna stämde.
Efter det roterade jag motorn ett varv manuellt innan jag monterade tillbaka allt och startade.
Efter en stund larmade bilen för låg nivå, jag fyllde på och sen är allt bra.
Nu läcker bilen inte olja, jag har värme och den är nyservad.

Tut Tut, nu kör jag igen :-)

tisdag 10 december 2024

241204 Nytt värmepaket 282157km (minus ett par mil :-)

 


Jaha, dags att ge sig på det jag undvikit i flera år.....


VÄRMEN!!!!

Ända sen jag köpte denna bilen har värmen varit dålig/obefintlig....

Jag har testat att spola värmepaketet, diska med maskindisktablett osv.

Allt utan resultat :-(

Har googlat mycket och insett att det tydligen ofta beror på ett igenpluggat värmepaket.

Inte dyrt men jäkligt meckigt att byta...

Jag valde såklart att göra detta på en av årets kallaste dagar :-)

Jag hade googlat mycket och insett att det skulle ta minst en timme, så jag räkande med 2....

Sen började jag!

1. Först började jag med att lossa slangarna till värmepaketet och spola ur det med vatten. Vill ju inte ha glykol inne i bilen på mattan.






2. Sen lossade jag täckplastkåporna inne i kupen under ratten samt till höger om förarstolen.
3. Sen drog jag ur de fantastiska aluminiumsprintarna och böjde rören åt sidan.



4. Sen drog(köttade) jag ut värmepaketet..... Eller det gjorde jag inte alls.... Bromsljuskontakten tog emot och efter att ha lyckats halvknäcka denna så kunde jag dra ut det en bit till.


5. Då tog möget emot rattstången och jag var tvungen att dela på denna....





6. Nu trodde jag att det var raka spåret framåt. SÅÅÅÅÅÅ FEL JAG HADE..........

7. Det nya paketet gick dock lätt att få på plats.



8. Sen var det dags för rören med de muppiga sprintarna. Ett tips är att sätt snöre i dem så att de inte tappas bort ;-)


9. Översta röret och sprinten gick ganska lätt men sen började det bråka.

Jag kunde inte få i understa sprinten mer än typ 90% hur jag än kämpade. Efter ett tag sket jag i vilket och återfyllde systemet. Tätt :-) :-)

Denna får vara tills/om jag orkar bry mig. Det är ju trots allt tätt!!! Vilken otrolig idiotkunstruktion. Kunde varit så bra och enkel....

Nu har jag iaf värme även om panelen ligger ca 4 grader fel. Jag ställer in värmen på typ 24 grader för att få 20. Kanske fel på styrpanelen. Har en extra hemma som jag kanske skall testa sen.... om jag orkar.... Sjukt nice oavsett, att kunna kör en varm bil igen!!!!

Dagen efter hade jag så galet ont i kroppen. Bytet tog typ 5-6h med en idiotisk arbetsposition. Men nu är det gjort.

Ovanpå det så verkar bilen ha slutat att läcka olja sen jag bytte packboxar samt VVT. Nice!!!!



Tut Tut!!!

Nu börjar jag nästan att tycka om den igen ;-)


tisdag 3 december 2024

November 2024 Fix med oljeläckaget, "ny" VVT avgassidan samt nya packboxar till kamaxlarna 281538km

 



Har tidigare här i bloggen skrivit om mitt oljeläckage.....

Bytte ju packbox till vevaxeln då jag trodde att det var problemet.

Det var dock fel :-(






Det var INTE vevaxeln som läckte.

Gav mig då på den andra möjliga orsaken till oljeläckage. Kamaxlarna....

Jobbigt på en 2005 V70 2.5T....

Denna har VVTer på båda kammarna. Mög!!!



Har därför shoppat upp lite verktyg.

Detta jobbet gåt ju till såhär.

1. Rotera motorn till noll. Märkning på kamhjulen samt märkningen på vevaxeln skall stå i noll.

2. Ta bort stabiliseringsstaget och öppna upp på baksidan av kamaxlarna och lås dessa. Ta bort kamremmen.



3. Lossa VVTerna. Här såg det ut som att avgassidan ev var kass.... Mycket spel samt ev oljeläck.





4. Byt packboxar och montera tillbaka VVTerna enlig denna videon. Jag kollade i min manual och fattade noll och inget. Sen när jag hittade denna filmen så blev det plötsligt lätt. Tack :-)






Här är en länk till en grym film om byte av VVT!!!!

https://youtu.be/k0O5O6myGPg?si=OdIvwWspH-gJqCE1


5. Veva runt manuellt.

6. Montera tillbaka allt.

7. Klart!!! Lätt.....nästan, Svårt det här med att nolla VVTerna.


Nu verkar det som om det funkar ok......

Jag hittade en VVT på skroten till avgassidan då det var den som hade stort axiellt spel. typ 5mm. Tror att det var från en S80. Rätt nr iaf :-)



Har gjort en egen "bit" som gör att jag inte behöver flytta glykol, bromsvätska osv, Super!!



Beslutade mig därför att byta denna, båda packboxar och behålla insugss-VVTn.

Vi får se om det håller sig.....


Tut tut, nu kör jag igen!!


onsdag 2 oktober 2024

241001 Ny kamrem+ spännare+ löphjul+ fjäderbenslagring 278291km





Har ju haft problem ett tag med att bilen läcker lite olja......



Var säker på att det var oljepumpen som var orsaken.

Tänkte då att jag skulle passa på att byta tätning till denna  samt byta kamrem+hjulen.

Man kan börja med att ta bort generatorremmen. Lätt om man tar bort kåpan på spännhjulet så att den går att lossa med en fast nyckel.

Viktigt att rita :-)





Började sen med att försöka hitta timingmärkena. Dessa är pluttiga och svåra att hitta , men det går.

Viktigt att ha timingkåpan på!!



Sen lossade jag allt på nedersta hjulet. Använde rätt verktyg denna gång!!




Efter det är det bara att lossa allt(centermutter samt de fyra 10-bultarna.

Sen ställde jag motorn i "noll", lossade spännaren och tog bort kamremmen.





Nu var det lätt att byta spännare och löphjul.

Hade köpt ett kitt på Biltema för 500kr.

Kändes bra!!



Sen monterade jag allt igen, 



Spände upp remmen, kollade timingen och remspänningen några gånger och var sen klar!!

Tog typ 2,5h utan jobbet med kåporna. Helt ok!!!

Oljeläckan lyckas jag dock inte hitta. Är ju inte så mycket så jag får väl stå ut.....



Nu rullar kärran igen iaf.

Tog även en koll på fjädringen vänster framdämpare/fjäder/lagring.... Billoen knarrar ju som f-n i framvagnen. Vänster låter värst.

Plockade ner hela fjäderbenet. Det är en ganska enkel operation.

1. Lossa krängningshämmaren.



2. Lossa de 2 stora bultarna som håller fjäderbenet nertill.


3. Lossa de övre muttrarna och plocka sen ut hela fjäderbenet. OBS! Glöm inte att stötta skivan så att drivknuten inte dras siär.

Jag drog sen ihop fjädern och bytte fjäderbenslagringen som kändes lite "grusig". Sen var det bara att miontera i omvänd ordning. 




Lät exakt lika illa som innan :-(

Har fått tips om att knarr kan vara stabilisatorstagen så nästa steg blir att kolla det.... När jag orkar :-)

Tut tut!!!!