Summa sidvisningar

söndag 15 december 2024

241212 Ny vattenpump 282177km

 

Jaha lite mer bilmeck igen :-)

Eftersom bilen läckt olja har jag ju varit på kamrem och vevaxeltätning tidigare.
Då bytte jag ju även kamrem men skippade vattenpumpen eftersom jag inte visste om jag skulle få ordning på oljeläckaget...

När jag nu märkte att jag lyckat stoppa oljeläckaget så tänkte jag att det var lika bra att även byta vattenpump. Då är ju bilen fullservad i motorn och inget behöver bytas så länge jag tänker ha den kvar :-)

Tänkte att det skulle vara ett lagom litet jobb att göra.... Trodde jag....

Jag hissade upp bilen, pallade upp den på pallbockar och plockade av höger framhjul.
Sen baxade jag runt motorn manuellt tills dess att den stod i noll.
Detta börjar jag bli duktig på :-) :-)
Nollmärkning nere på veaxeln skall innebära noll på båda kamaxlar. Enkelt!!! Sen var det bara att lossa spännaren och ta av kamremmen och för denna åt sidan.





Nu gick det att lossa alla bultar på vattenpumpen och ta ut denna. Det gick faktiskt ganska enkelt :-)



Därefter var det stopp... Min nya vattenpump+packning som jag beställde från Thansen innehöll ingen packning. Jag mailade dem utan svar, försökte ringa och satt lite i kö innan jag blev sur och beställde en ny packning från Mekster. 
Så några dagar senare var det dags för montering .




Gick även det enkelt och sen var det bara att lägga tillbaka kamremmen och se till att nollpunkterna stämde.
Efter det roterade jag motorn ett varv manuellt innan jag monterade tillbaka allt och startade.
Efter en stund larmade bilen för låg nivå, jag fyllde på och sen är allt bra.
Nu läcker bilen inte olja, jag har värme och den är nyservad.

Tut Tut, nu kör jag igen :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar