Jaha lite mer bilmeck igen :-)
Nu gick det att lossa alla bultar på vattenpumpen och ta ut denna. Det gick faktiskt ganska enkelt :-)
Denna blogg kommer att handla om att hålla liv i en V70 från år 2005. Första delen av bloggen handlar om min första V70 2,4T från 2001 som jag körde till det att mätaren nådde nästan 42000mil. Sen handlar den om min andra, en V70 2,5T från 2005 som dock blev krockad bakifrån väldigt snabbt efter att jag köpt den. Nu handlar bloggen om min 3e V70. Även det är en V70 2.5T från 2005.
Jaha lite mer bilmeck igen :-)
Jaha, dags att ge sig på det jag undvikit i flera år.....
VÄRMEN!!!!
Ända sen jag köpte denna bilen har värmen varit dålig/obefintlig....
Jag har testat att spola värmepaketet, diska med maskindisktablett osv.
Allt utan resultat :-(
Har googlat mycket och insett att det tydligen ofta beror på ett igenpluggat värmepaket.
Inte dyrt men jäkligt meckigt att byta...
Jag valde såklart att göra detta på en av årets kallaste dagar :-)
Jag hade googlat mycket och insett att det skulle ta minst en timme, så jag räkande med 2....
Sen började jag!
1. Först började jag med att lossa slangarna till värmepaketet och spola ur det med vatten. Vill ju inte ha glykol inne i bilen på mattan.
7. Det nya paketet gick dock lätt att få på plats.
8. Sen var det dags för rören med de muppiga sprintarna. Ett tips är att sätt snöre i dem så att de inte tappas bort ;-)
Jag kunde inte få i understa sprinten mer än typ 90% hur jag än kämpade. Efter ett tag sket jag i vilket och återfyllde systemet. Tätt :-) :-)
Denna får vara tills/om jag orkar bry mig. Det är ju trots allt tätt!!! Vilken otrolig idiotkunstruktion. Kunde varit så bra och enkel....
Nu har jag iaf värme även om panelen ligger ca 4 grader fel. Jag ställer in värmen på typ 24 grader för att få 20. Kanske fel på styrpanelen. Har en extra hemma som jag kanske skall testa sen.... om jag orkar.... Sjukt nice oavsett, att kunna kör en varm bil igen!!!!
Dagen efter hade jag så galet ont i kroppen. Bytet tog typ 5-6h med en idiotisk arbetsposition. Men nu är det gjort.
Ovanpå det så verkar bilen ha slutat att läcka olja sen jag bytte packboxar samt VVT. Nice!!!!
Tut Tut!!!
Nu börjar jag nästan att tycka om den igen ;-)
Har tidigare här i bloggen skrivit om mitt oljeläckage.....
Bytte ju packbox till vevaxeln då jag trodde att det var problemet.
Det var dock fel :-(
Det var INTE vevaxeln som läckte.
Gav mig då på den andra möjliga orsaken till oljeläckage. Kamaxlarna....
Jobbigt på en 2005 V70 2.5T....
Denna har VVTer på båda kammarna. Mög!!!
Har därför shoppat upp lite verktyg.
Detta jobbet gåt ju till såhär.
1. Rotera motorn till noll. Märkning på kamhjulen samt märkningen på vevaxeln skall stå i noll.
2. Ta bort stabiliseringsstaget och öppna upp på baksidan av kamaxlarna och lås dessa. Ta bort kamremmen.
3. Lossa VVTerna. Här såg det ut som att avgassidan ev var kass.... Mycket spel samt ev oljeläck.
4. Byt packboxar och montera tillbaka VVTerna enlig denna videon. Jag kollade i min manual och fattade noll och inget. Sen när jag hittade denna filmen så blev det plötsligt lätt. Tack :-)
Här är en länk till en grym film om byte av VVT!!!!
https://youtu.be/k0O5O6myGPg?si=OdIvwWspH-gJqCE1
5. Veva runt manuellt.
6. Montera tillbaka allt.
7. Klart!!! Lätt.....nästan, Svårt det här med att nolla VVTerna.
Nu verkar det som om det funkar ok......
Jag hittade en VVT på skroten till avgassidan då det var den som hade stort axiellt spel. typ 5mm. Tror att det var från en S80. Rätt nr iaf :-)
Har gjort en egen "bit" som gör att jag inte behöver flytta glykol, bromsvätska osv, Super!!
Beslutade mig därför att byta denna, båda packboxar och behålla insugss-VVTn.
Vi får se om det håller sig.....
Tut tut, nu kör jag igen!!
Har ju haft problem ett tag med att bilen läcker lite olja......
Var säker på att det var oljepumpen som var orsaken.
Tänkte då att jag skulle passa på att byta tätning till denna samt byta kamrem+hjulen.
Man kan börja med att ta bort generatorremmen. Lätt om man tar bort kåpan på spännhjulet så att den går att lossa med en fast nyckel.
Viktigt att rita :-)
Började sen med att försöka hitta timingmärkena. Dessa är pluttiga och svåra att hitta , men det går.
Viktigt att ha timingkåpan på!!
Sen lossade jag allt på nedersta hjulet. Använde rätt verktyg denna gång!!
Efter det är det bara att lossa allt(centermutter samt de fyra 10-bultarna.
Sen ställde jag motorn i "noll", lossade spännaren och tog bort kamremmen.
Nu var det lätt att byta spännare och löphjul.
Hade köpt ett kitt på Biltema för 500kr.
Kändes bra!!
Sen monterade jag allt igen,
Spände upp remmen, kollade timingen och remspänningen några gånger och var sen klar!!
Tog typ 2,5h utan jobbet med kåporna. Helt ok!!!
Oljeläckan lyckas jag dock inte hitta. Är ju inte så mycket så jag får väl stå ut.....
Nu rullar kärran igen iaf.
Tog även en koll på fjädringen vänster framdämpare/fjäder/lagring.... Billoen knarrar ju som f-n i framvagnen. Vänster låter värst.
Plockade ner hela fjäderbenet. Det är en ganska enkel operation.
1. Lossa krängningshämmaren.
2. Lossa de 2 stora bultarna som håller fjäderbenet nertill.
Lät exakt lika illa som innan :-(
Har fått tips om att knarr kan vara stabilisatorstagen så nästa steg blir att kolla det.... När jag orkar :-)
Tut tut!!!!
Jaha, dags att skriva här igen......
Det är ju dags för service samt lite felsökning.....Då bilen plötsligt började läcka lite olja precis efter besiktningen så försökte jag lösa detta.
Jag avfettade allt väldigt noga för att se om jag kunde hitta läckan.
Trodde då att jag lokaliserat den till vexaltätningen på kamremshjulet.
Rev ner allt och insåg då att det nog INTE var den. Tätningen såg bra ut...
Det var bara att borra ett litet hål, dra i en skruv och sen dra ut tätningen.
Bytte då olja + filter samt tillsatte lite undermedel mot läckage.
Jag misstänker att det är VVTn mot torpedväggen som strular/läcker.
Vi får se framöver vad jag gör eller hittar.
Har googlat mycket och det går ju att lösa det med.
Tut tut, nu kör vi till nästa inlägg kommer!!!