Summa sidvisningar

söndag 15 december 2024

241212 Ny vattenpump 282177km

 

Jaha lite mer bilmeck igen :-)

Eftersom bilen läckt olja har jag ju varit på kamrem och vevaxeltätning tidigare.
Då bytte jag ju även kamrem men skippade vattenpumpen eftersom jag inte visste om jag skulle få ordning på oljeläckaget...

När jag nu märkte att jag lyckat stoppa oljeläckaget så tänkte jag att det var lika bra att även byta vattenpump. Då är ju bilen fullservad i motorn och inget behöver bytas så länge jag tänker ha den kvar :-)

Tänkte att det skulle vara ett lagom litet jobb att göra.... Trodde jag....

Jag hissade upp bilen, pallade upp den på pallbockar och plockade av höger framhjul.
Sen baxade jag runt motorn manuellt tills dess att den stod i noll.
Detta börjar jag bli duktig på :-) :-)
Nollmärkning nere på veaxeln skall innebära noll på båda kamaxlar. Enkelt!!! Sen var det bara att lossa spännaren och ta av kamremmen och för denna åt sidan.





Nu gick det att lossa alla bultar på vattenpumpen och ta ut denna. Det gick faktiskt ganska enkelt :-)



Därefter var det stopp... Min nya vattenpump+packning som jag beställde från Thansen innehöll ingen packning. Jag mailade dem utan svar, försökte ringa och satt lite i kö innan jag blev sur och beställde en ny packning från Mekster. 
Så några dagar senare var det dags för montering .




Gick även det enkelt och sen var det bara att lägga tillbaka kamremmen och se till att nollpunkterna stämde.
Efter det roterade jag motorn ett varv manuellt innan jag monterade tillbaka allt och startade.
Efter en stund larmade bilen för låg nivå, jag fyllde på och sen är allt bra.
Nu läcker bilen inte olja, jag har värme och den är nyservad.

Tut Tut, nu kör jag igen :-)

tisdag 10 december 2024

241204 Nytt värmepaket 282157km (minus ett par mil :-)

 


Jaha, dags att ge sig på det jag undvikit i flera år.....


VÄRMEN!!!!

Ända sen jag köpte denna bilen har värmen varit dålig/obefintlig....

Jag har testat att spola värmepaketet, diska med maskindisktablett osv.

Allt utan resultat :-(

Har googlat mycket och insett att det tydligen ofta beror på ett igenpluggat värmepaket.

Inte dyrt men jäkligt meckigt att byta...

Jag valde såklart att göra detta på en av årets kallaste dagar :-)

Jag hade googlat mycket och insett att det skulle ta minst en timme, så jag räkande med 2....

Sen började jag!

1. Först började jag med att lossa slangarna till värmepaketet och spola ur det med vatten. Vill ju inte ha glykol inne i bilen på mattan.






2. Sen lossade jag täckplastkåporna inne i kupen under ratten samt till höger om förarstolen.
3. Sen drog jag ur de fantastiska aluminiumsprintarna och böjde rören åt sidan.



4. Sen drog(köttade) jag ut värmepaketet..... Eller det gjorde jag inte alls.... Bromsljuskontakten tog emot och efter att ha lyckats halvknäcka denna så kunde jag dra ut det en bit till.


5. Då tog möget emot rattstången och jag var tvungen att dela på denna....





6. Nu trodde jag att det var raka spåret framåt. SÅÅÅÅÅÅ FEL JAG HADE..........

7. Det nya paketet gick dock lätt att få på plats.



8. Sen var det dags för rören med de muppiga sprintarna. Ett tips är att sätt snöre i dem så att de inte tappas bort ;-)


9. Översta röret och sprinten gick ganska lätt men sen började det bråka.

Jag kunde inte få i understa sprinten mer än typ 90% hur jag än kämpade. Efter ett tag sket jag i vilket och återfyllde systemet. Tätt :-) :-)

Denna får vara tills/om jag orkar bry mig. Det är ju trots allt tätt!!! Vilken otrolig idiotkunstruktion. Kunde varit så bra och enkel....

Nu har jag iaf värme även om panelen ligger ca 4 grader fel. Jag ställer in värmen på typ 24 grader för att få 20. Kanske fel på styrpanelen. Har en extra hemma som jag kanske skall testa sen.... om jag orkar.... Sjukt nice oavsett, att kunna kör en varm bil igen!!!!

Dagen efter hade jag så galet ont i kroppen. Bytet tog typ 5-6h med en idiotisk arbetsposition. Men nu är det gjort.

Ovanpå det så verkar bilen ha slutat att läcka olja sen jag bytte packboxar samt VVT. Nice!!!!



Tut Tut!!!

Nu börjar jag nästan att tycka om den igen ;-)


tisdag 3 december 2024

November 2024 Fix med oljeläckaget, "ny" VVT avgassidan samt nya packboxar till kamaxlarna 281538km

 



Har tidigare här i bloggen skrivit om mitt oljeläckage.....

Bytte ju packbox till vevaxeln då jag trodde att det var problemet.

Det var dock fel :-(






Det var INTE vevaxeln som läckte.

Gav mig då på den andra möjliga orsaken till oljeläckage. Kamaxlarna....

Jobbigt på en 2005 V70 2.5T....

Denna har VVTer på båda kammarna. Mög!!!



Har därför shoppat upp lite verktyg.

Detta jobbet gåt ju till såhär.

1. Rotera motorn till noll. Märkning på kamhjulen samt märkningen på vevaxeln skall stå i noll.

2. Ta bort stabiliseringsstaget och öppna upp på baksidan av kamaxlarna och lås dessa. Ta bort kamremmen.



3. Lossa VVTerna. Här såg det ut som att avgassidan ev var kass.... Mycket spel samt ev oljeläck.





4. Byt packboxar och montera tillbaka VVTerna enlig denna videon. Jag kollade i min manual och fattade noll och inget. Sen när jag hittade denna filmen så blev det plötsligt lätt. Tack :-)






Här är en länk till en grym film om byte av VVT!!!!

https://youtu.be/k0O5O6myGPg?si=OdIvwWspH-gJqCE1


5. Veva runt manuellt.

6. Montera tillbaka allt.

7. Klart!!! Lätt.....nästan, Svårt det här med att nolla VVTerna.


Nu verkar det som om det funkar ok......

Jag hittade en VVT på skroten till avgassidan då det var den som hade stort axiellt spel. typ 5mm. Tror att det var från en S80. Rätt nr iaf :-)



Har gjort en egen "bit" som gör att jag inte behöver flytta glykol, bromsvätska osv, Super!!



Beslutade mig därför att byta denna, båda packboxar och behålla insugss-VVTn.

Vi får se om det håller sig.....


Tut tut, nu kör jag igen!!