Summa sidvisningar

fredag 30 december 2011

111226 PARKERINGSBROMS 232573km

Jag har gjort flera jobb samtidigt men delar ändå upp det i olika inlägg för att göra allt mera överskådligt.
Naturligtvis fixade jag skivor, belägg samt parkeringsbromsen samtidigt :-) men detta handlar om just parkeringsbromsen.

För att byta bromsbackarna till parkeringsbromsen gör följande:
1. Lyft upp bilen bak så att båda hjulen är i luften.
2. Ta av båda hjulen.
3. Montera av bromsoken. Två 13mm bultar per ok. Använd sexkantshylsa!
4. Lossa kåpan runt parkeringsbromsen. Den går lätt att få bort utan verktyg.
5. Lossa 10mm muttern så att handbromswiren blir lös och slapp.
6. Lossa M6an som håller skivorna på plats.
7. Efter detta skall det gå att ta av skivorna utan större problem. Annars knacka med en gummiklubba.

Efter detta monterades de nya Biltema backarna utan något problem.
Alla rörliga delar smordes naturligtvis med kopparfett.

Efter detta monterades allt ihop och wirens spänning kontrollerades.
Allt verkade superbra!! Hjulen verkade låsa som dom skulle.

Ut med bilen på gatan och så provar jag parkeringsbromsen.

När jag drar i handbromsen HÄNDER INTE ETT SKIT!!!!!!!???!!!!!!

F-N, HEL-ETE, J-LAR &%¤%&%/&%¤"!#(/&¤

Hur in i he-vete kunde det bli såhär?

In till datorn och så började jag surfa runt på olika bilsidor.........

Inser att jag stött på ett väldigt välkänt problem :-(

Ganska omgående inser jag även att Biltemas handbromsbackar tydligen är skit......
Radien är för liten i förhållande till trumman och beläggen är för hårda......
Resultatet av detta är att man inte får någon bromsverkan.
När man sen läser om Volvos orginalbelägg så inser jag att dessa tar bra men risken för att  beläggen skall lossna och orsaka "sallad" av navet och hela skiten där inne i trumman är överhängande....

Pest eller kolera?

Surfar vidare och hittar till sist information som får bilden att klarna :-)

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=67395

Här har en klok människa löst problemet genom att shimsa ut backarna på den fasta sidan. Klokt!!
Detta får backarnas ingrepp i trumman att öka och på så sätt bidra till en kraftigt ökad bromskraft......
Jag har "lånat" bilden och hoppas det är ok?






Jag börjar nu fatta vad som krävs och surfar vidare för att fatta mer. Förstår nu varför min parkeringsbroms är kass men gillar inte riktigt lösningen med "lösa" plåtbitar inne i trumman.

Surfar vidare och hittar till lösningen med stort L :-)



Finns som "orginaltillbehör" på http://www.skruvat.se/
Naturligtvis beställde jag direkt 2 (TVÅ) hela kit! 59kr st :-)
Idag hade jag då planerat att montera detta men för säkerhets skull öppnade jag paketet innan jag rev ner bilen i bitar.
I paketet ligger 1(ETT) kit??????
Hur j-la svårt är det att packa ner 2 kit om 2 kit är beställda??? Inte så imponerande!!

Behöver inte skriva att jag just nu är lite irriterad?

Fortsätter med att skriva i detta inlägg när jag fått 2 hela kit...........

Hmmmmmm, I am back :-)
Gjorde en beställning till (med andra grejor)  och beställde då en till justering då jag gissade att reklamationen skulle ta tid. Fick den jag beställde dagen efter och väntar nu efter 2 veckor fortfarande på den reklamerade som aldrig kom.....

Åter till jobbet!!!

Pallade upp bilen och "slet" av allt så jag kom in till bromsbackarna.
Här ser man tydligt H-järnet som håller isär backarna i den änden som inte rör sig när man drar i bromsen. Jag har blandat bilderna lite mellan sidorna men hoppas att det är klart ändå?






Tog bort dessa och monterade de nya justeringarna.




Satte sen tillbaka skivorna och justerade ut justeringarna (med lös handbromswire) tills det att dom låste fast skivan. Backade sen några klick till det gick lätt igen. Spände sen wiren tills det att skivorna började ta i och lossade sen lite igen. På med hjulen och sen började jag testa......
Jag fick då väldigt bra broms på ena hjulet men dålig på det andra (vänster sida). Vad f-n %&U&%/%

Monterade av allt igen och märkte då att backen är ojämnt tillverkad samt att wiren rörde sig lite dåligt.
Slipade av märkena på backen, motionerade upp wiren lite till och monterade sen allt igen.
Efter det stack jag ut och körde och testade en sväng igen. Bättre men ändå inte perfekt......
Körde med handbromsen dragen lite då och då och sen justerade jag allt från början igen.
NU blev det bra :-)

F-n vad smidigt med dessa justerskruvar!!!!!

Hoppas att dom tycker detsamma på besiktningen?????



2 kommentarer:

  1. Hej Hur kommer du åt skruven med skivan på? Genom ett bulthål?
    /MJ

    SvaraRadera
  2. MJ, som du ser på sista bilden kommer du åt att trycka på hjulet genom skruvhålet till M6 skruven som håller skivan på plats, så lossa den och tryck med en platt mejsel på kugghjulet tills det snurrar och skivan är helt låst, sedan snurrar du åt andra hållet precis så att skivan snurrar fritt (2-3 hack), sen kan du montera allt där och sedan spänna muttern i kupen i mittkonsolen.

    SvaraRadera