Summa sidvisningar

tisdag 23 februari 2021

210225 FJÄDRAR BAK, PARKERINGSBROMS, BROMSBELÄGG FRAM/BAK 235265Km

 Besiktning på fredag.....



Dags att börja fixa. Att-göra-listan är lång :-)

Tänkte börja med bakdelen på bilen då den verkar mest akut. Parkeringsbromsen är obefintlig. Och om jag ändå skall rota i det området kan jag ju lika gärna byta bakfjädrarna. En är ju knäckt...

Kollade i manualen. Där står att man bör lämna in bilen. NOG jag lämnar in den för ett fjäderbyte;-)



Hittade denna länken. Verkar ju lätt. Tycker jag nu iaf:-)


Pallade upp bilen ordentligt för att komma till. Tog det i steg och använde diverse olika prylar för att få upp den i lämplig höjd!







Säkrade även upp med lite extra säkerhet om ifall att bilen skulle kana av pallbockarna...



Hittade en givare undertill som jag hade lite problem att hitta namnet på. Verkar vara en givare som används om man har automatiska stötdämpare som justerar höjden även om jag hittar en del som säger att den justerar framlamporna vid last..... Kanske är både och? Oavsett måste den kopplas loss. Hittade den i min manual till sist :-)

Enligt manualen skulle det bara vara att skruva loss leden..... Nog!!! Den satt fast som F A N!!

Lossade den istället på länkarmen. Funkade att göra så och sen vika bort den. Inte super men det fungerade...


Sen började "det riktiga" jobbet. Började med att ta loss stötdämparen. Bara att lossa uppe, nere och sen ta ut den. Enkelt!!! Om den är för lång för att tas ut kan man komprimera den och sätta en spännband. Då blir den kortare och lättare att få ut och in.




Sen började det riktigt intressanta!!
Började med en domkraft under länkarmen. Lossade sen den inre bulten och tog ut den genom att balansera länkarmens position med domkraften.


Sen gick det enkelt att fälla ner länkarmen.






Sen var det bara att ta ut fjädern och lyfta in den nya. 



SEN började strulet!!!! Det var typ omöjligt att få in bulten i länkarmen igen. I videon såg det såååå lätt ut. Inte i verkligheten......

Efter att strulat ganska länge och funderat en stund så insåg jag att man var tvungen att lyfta upp hela "paketet" med en domkraft för att gemetrin skulle bli rätt med bulthålet. Då gick det plötsligt lätt :-) Jag lyfte hela bilens vikt :-) Det tog 4h att byta fjäder nr 1. Andra sidan tog 40 minuter...

Sen satt jag tillbaka allt i omvänd ordning.

Sen gick jag på bromsarna bak. Parkeringsbromsen var såååå kass. Ett belägg trillade av när jag delade allt. Även trumman såg hemsk ut..... Polerade upp den med en roterande stålborste innan montering.






Lite lurigt att få loss backarna. Så ser fjädrarna ut. Bra att veta!!


Sen monterade jag ditt nya fina detaljer + en justerskruv som är ett eftermarknadstillbehör från skruvat.se. Utan denna skruv är det jättesvårt/omöjligt att justera in parkeringsbromsen om man inte har original bromsbackar. Och det har inte jag ;-)

Finns beskrivet mer på annat ställe i bloggen. En gudomlig uppfinning!!!

Efter det justerade jag in parkeringsbromsen samt bytte bromsbelägg runt om.

Dagen efter blev det sen besiktning......

BLANKT JÄ-LA PAPPER :-) !!!!! Har nog aldrig hänt tidigare :-)



Märkte sen att bromsoket bak vänster sida fortfarande kan hänga sig. Detta trots att jag motionerat det flera gånger....... Har nu beställt ett nytt fr Autodoc. 300kr +frakt. Får se hur det fungerar :-)


TUT TUT!!! Nu kör jag igen!!!


Att göra på bilen......

1. Olja+filter

2. Nya bakfjädrar

3. Bromsbelägg runt om

4. Nya handbromsbelägg

5. Nya polyuretanbussningar till länkarmarna fram

6. Parkeringsinfällning av backspegel vänster fungerar ej

7. Vindrutetorkare bak fungerar ej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar