Summa sidvisningar

torsdag 16 augusti 2018

180814 DRIVAXELDAMASK VÄNSTER FRAM SAMT ELHISS VÄNSTER FRAM 412234 km

Har ju länge funderat på bilbyte men eftersom jag aldrig får tummarna loss samt att min Volvo är rätt trevlig så får jag fortsätta att hålla liv i den :-)
Det är ju snart dags att besiktiga den så då är det ju lika bra att börja fixa kända fel.....
När jag bytte hjul för några veckor sedan så noterade jag att vänster framfälg var svart av fett från en trasig yttre drivaxeldamask.

Jag googlade lite och hittade att man kan byta damask genom att först trä upp damasken på en kona och sen trä den över drivknuten. Lät ju enkelt!!

Jag hade ju redan en drivaxeldamask från Biltema. Beställde en kona från drivknuten.se och började mecka.

1. Ta av hjulet.
2. Skruva loss centrumbulten.


3. Skruva loss hela bromsoket, ta loss skivan och häng upp oket i fjädern med ett snöre.



4. Ta bort ABS givaren

5. Lossa de två bultarna till fjäderbenet.

6. Vik ut allt samtidigt som du pressar in drivknuten. Skär loss gamla damasken.


Trallalalla!!!!

Drivaxel+ knut är fri.


Nu skulle jag använda monteringskonan...... kolla videon :-)



Mööööög!!! När jag kollar på drivknuten.se så fattar jag det som att deras kona bara funkar med deras tunna "kondomdamasker".........
Kunde jag väl ha gissat själv......

Hmmmmm. Tog cykeln och åkte och handlade en ny damask.

Sen mätte jag drivknutens position.



Sen kunde man bara knacka loss den.



Delade drivknuten, rengjorde den, trädde på min nya damask på axeln och knackade sen dit drivknuten igen.


Borde gjort så från början.......


Nu tog det en dag istället för en timme :-(

Kollade även över dörren. Vänster främre elhiss funkar lite sådär. Ibland bra och ibland inte alls.

Trodde att det bara var lederna som behövde smörjas. Det var det inte......

To be continued.....


1 kommentar:

  1. Underbar video! :D tråkigt att det inte funkade med "vanliga" damasker :)

    Har haft samma fel med min förarruta. men nu har den gett upp helt och hållet. Vanligt fel ska tydligen vara "dosan" med knapparna som sitter i dörren. antingen blir kontaktytorna skitiga och behöver rengöras eller så får man byta hela.
    Jag rengorde för något år sedan och jag tyckte det fungerade bra... en stund... sen bråkade skiten igen. Nu ska jag nog försöka hitta en vettig på skoten istället :)

    Underbar blogg! Du har hjälpt mig många gånger ska du veta! ^^

    SvaraRadera