Har tidigare här i bloggen skrivit om mitt oljeläckage.....
Bytte ju packbox till vevaxeln då jag trodde att det var problemet.
Det var dock fel :-(
Det var INTE vevaxeln som läckte.
Gav mig då på den andra möjliga orsaken till oljeläckage. Kamaxlarna....
Jobbigt på en 2005 V70 2.5T....
Denna har VVTer på båda kammarna. Mög!!!
Har därför shoppat upp lite verktyg.
Detta jobbet gåt ju till såhär.
1. Rotera motorn till noll. Märkning på kamhjulen samt märkningen på vevaxeln skall stå i noll.
2. Ta bort stabiliseringsstaget och öppna upp på baksidan av kamaxlarna och lås dessa. Ta bort kamremmen.
3. Lossa VVTerna. Här såg det ut som att avgassidan ev var kass.... Mycket spel samt ev oljeläck.
4. Byt packboxar och montera tillbaka VVTerna enlig denna videon. Jag kollade i min manual och fattade noll och inget. Sen när jag hittade denna filmen så blev det plötsligt lätt. Tack :-)
Här är en länk till en grym film om byte av VVT!!!!
https://youtu.be/k0O5O6myGPg?si=OdIvwWspH-gJqCE1
5. Veva runt manuellt.
6. Montera tillbaka allt.
7. Klart!!! Lätt.....nästan, Svårt det här med att nolla VVTerna.
Nu verkar det som om det funkar ok......
Jag hittade en VVT på skroten till avgassidan då det var den som hade stort axiellt spel. typ 5mm. Tror att det var från en S80. Rätt nr iaf :-)
Har gjort en egen "bit" som gör att jag inte behöver flytta glykol, bromsvätska osv, Super!!
Beslutade mig därför att byta denna, båda packboxar och behålla insugss-VVTn.
Vi får se om det håller sig.....
Tut tut, nu kör jag igen!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar