Har ju haft problem ett tag med att bilen läcker lite olja......
Var säker på att det var oljepumpen som var orsaken.
Tänkte då att jag skulle passa på att byta tätning till denna samt byta kamrem+hjulen.
Man kan börja med att ta bort generatorremmen. Lätt om man tar bort kåpan på spännhjulet så att den går att lossa med en fast nyckel.
Viktigt att rita :-)
Började sen med att försöka hitta timingmärkena. Dessa är pluttiga och svåra att hitta , men det går.
Viktigt att ha timingkåpan på!!
Sen lossade jag allt på nedersta hjulet. Använde rätt verktyg denna gång!!
Efter det är det bara att lossa allt(centermutter samt de fyra 10-bultarna.
Sen ställde jag motorn i "noll", lossade spännaren och tog bort kamremmen.
Nu var det lätt att byta spännare och löphjul.
Hade köpt ett kitt på Biltema för 500kr.
Kändes bra!!
Sen monterade jag allt igen,
Spände upp remmen, kollade timingen och remspänningen några gånger och var sen klar!!
Tog typ 2,5h utan jobbet med kåporna. Helt ok!!!
Oljeläckan lyckas jag dock inte hitta. Är ju inte så mycket så jag får väl stå ut.....
Nu rullar kärran igen iaf.
Tog även en koll på fjädringen vänster framdämpare/fjäder/lagring.... Billoen knarrar ju som f-n i framvagnen. Vänster låter värst.
Plockade ner hela fjäderbenet. Det är en ganska enkel operation.
1. Lossa krängningshämmaren.
2. Lossa de 2 stora bultarna som håller fjäderbenet nertill.
3. Lossa de övre muttrarna och plocka sen ut hela fjäderbenet. OBS! Glöm inte att stötta skivan så att drivknuten inte dras siär.Jag drog sen ihop fjädern och bytte fjäderbenslagringen som kändes lite "grusig". Sen var det bara att miontera i omvänd ordning.
Lät exakt lika illa som innan :-(
Har fått tips om att knarr kan vara stabilisatorstagen så nästa steg blir att kolla det.... När jag orkar :-)
Tut tut!!!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar