När jag kom hem från jobbet i fredags tyckte jag att det såg lite fuktigt ut runt "knopparna" som håller gummimattan på förarplatsen i rätt läge.
Lyfte på mattan och upptäckte att det var dyngsurt under mattan.
What the FXXX?
Kändes lite klibbigt så jag smakade...... GLYKOL!!!!!
Har sen dess bara gjort ett par snabbsökningar på nätet och då ganska snabbt kommit fram till att det måste vara en läcka i/vid värmepaketet i kupen :-(
Hittar en del beskrivningar om hur man byter på gamla Volvo och Ford men inget för min bil :-(
Kollade i min Haynes men det verkar fortfarande rörigt.
Då jag samtidigt åkte på en dunderhalsfluss så har problemet fått vila sen dess men direkt när tid finnes skall jag gå på det på allvar.
Har förstått att det kostar ca 6000kr på Volvo för ett byte samtidigt som en ny värmeväxlare går på en tusing blankt på skruvat.se. Hmmmm vad skall jag välja??
Det blir nog 5 tusingar i fickan samt en ny instruktion i bloggen :-)
To be continued.......
Bytte på värmepaket på bilen jag hade innan (855:a). Fick höra att det tog och byta allt från 24-6 timmar, köpte ett beg av en kille med två tillhörande slangar. Bytte det på 3 timmar :-) på 855:or sitter värmepaketet mellan förar stolen o passagerar stolen, bakom och under stereon och allt. Skruva bort plasten vid sidorna vid fötterna på både sidor och även den ovanför pedalerna. Sen är det bara trixa och vinkla och ligga i konstiga ställningar så ska du fixa det.... Dock är ac och värmepaket separat på 855:or....
SvaraRaderaHär är en sida med bilder hur det ser ut, behöver dock inte skruva så mycket plast. Och värmepaketet satt samma på V70 -02:a hitta jag.
SvaraRaderasvxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=16953&sid=f3895dab009e2bb9cef8ff0d50078bbc
Hej Jörgen
SvaraRaderaJag läser din blogg och tycker den är väldigt bra :-)
Då jag själv har en V70 99 så blir det ju en hel del meck, men tycker det är väldigt skojj att ha som en liten hobby.
Jag har precis bytt mitt egna värmepaket i bilen, eftersom jag fick "glykol imma" samt dyngsura mattor.
Det är inga konstigheter igentligen att byta, utan att det är så jäkla trångt bara.
Ett tips är att köpa 2st Slangtänger,
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Tang/Slangtang-191437/
och sätter på inkommande och utgående slang i motorutrymmet, dvs dom 2 slangarna som går till värmeväxlaren, Nu behöver du inte tömma systemet på glykol när du skall byta.
Var beredd med att ha en sopsäck under värmeväxlaren för det kommer komma lite glykol iaf.
Och var försiktig när du skall montera bort aluminiumrören som går till värmepaketet, jag var väldigt försiktig, men ändå så lyckades jag knäcka snabbkopplingen, som är gjord av hårdplast.
Vilket resultera i att jag fick beställa en ny ifrån volvo, 360 kr =)
Kommer fortsätta läsa bloggen!