Summa sidvisningar

onsdag 25 januari 2012

120123 NYTT BROMSOK HÖGER BAK 233926km

Hej (igen) !!!!
Redan innan mina stora reparationer började hade jag märkt att ibland så var bakfälgen på höger sida varm.....
Motionerade därför detta ok extra mycket när jag fixade P bromsen men trots detta kvarstod problemet även efter.

Hade därför som plan att göra ett försök till men mer noggrant.

Tog av oket och lyfte på damasken för att torka av samt smörja  under damasken på kolven.

FEL FEL FEL!!! Plötsligt satt jag med en trasig damask i handen :-(

Ser även då att kanten på oket som damasken skall sitta på är typ 2mm bred samt rostig.....

Ut på nätet och såg att det fanns renoveringssatser för typ 130kr.
Hmmm, köpa ett kit för 130kr som ändå inte går att fästa på den lilla rostiga kanten? NO WAY!!

Skickade bud med frun som handlade ett nytt ok på Biltema för 699kr.
Enligt det jag hittade på nätet så är Biltemas ok lika bra som orginal. Time will tell :-)


När man skall göra detta jobb är det ett måste med en 7mm insexnyckel eller hylsa. Denna storlek finns inte i normala kit så kolla detta innan du startar!

Sen var det bara att gå ut i det fina (vinter)vädret och starta. NOT!!!


Började med att lossa styrpinnarna på den gamla okdelen och monterade sen fast de nya. Med kopparpasta såklart.


Även luftningsnippeln lossades och monterades med kopparpasta. Dom där nipplarna har ju en förmåga att rosta fast..... Alla mina nipplar sitter fast som berget :-( utom den nya :-)



Sen är det bara att sätta i beläggen och byta oket. Notera fjäderns position. Har på vissa ställen sett både bilder och instruktioner som säger att den skall sitta på ett annat sätt. Detta är rätt!! Både enligt mig och Haynes manual :-)



Efter detta gjorde jag en ordentlig luftning och körde igenom ca 0,5l bromsvätska. Med tanke på de fastrostade nipplarna är detta inte gjort så ofta.....
För er som inte vet hur man gör så gör man följande förberedelser:
Sätt en slang på nippeln.
Led ner slangen i en flaska.
Be någon sköta bromsen.


1. Be hjälpredan trycka ner pedalen och hålla den nere.
2. Du lossar nippeln typ ett kvarts varv och låter oljan rinna ner i flaskan 2 sekunder.
3. Spänn nippeln igen och be hjälpredan släppa upp pedalen.
4. Be hjälpredan trycka ner pedalen och hålla den nere.
5. Du lossar nippeln........ osv osv

Gör detta ett antal gånger och kolla även efter läckor.
Sen borde det vara klart!!!

1 kommentar:

  1. Tycker din blog är awesome!!!!
    Är inne till och från när min sambos v70 -98 är lite grinig.
    Tillväga gångs sättet är nästan den samma oavsett modell år.
    Ska byta bägge bak beläggen/skiva och handbromskit blir bara mer säker på att veta hur jag ska gå tillväga efter ditt inlägg ;)
    Bytte styrled och länkarm med hjälp från dig.
    Forsätt med denna blog ;)

    SvaraRadera