Summa sidvisningar

fredag 30 december 2011

111231 INRE STYRLED HÖ SIDA 232827km

Idag skulle jag byta inre styrled höger sida. Hade läst på ganska bra så jag hoppades jobbet skulle flyta på bra.

Så fel man kan ha :-)

I början gick dock allt bra......
1. Hissade upp bilen och tog av höger framhjul. Då kunde man lätt se leden.




2. Sen lossade jag först klämmorna på damasken (1&2) och sen mätte jag noga på avstånden på leden med skjutmått innan jag lossade kontramuttern (3). Detta för att kunna montera dit den nya med så bra noggranhet som möjligt. Råden varierar. Vissa säger att man måste göra hjulinställning och vissa inte.......


3. Sen gängade jag ut leden. 13mm nyckel. Tejpade sen gängorna och drog av damasken.




4. Sen började det roliga :-) Jag hade läst att styrleder kan sitta som f-n och var därför beredd på det värsta. Läste att det viktiga var att hålla emot när man lossade leden från kuggstången.... Annars kan man dra isönder grejor inne i styrningen....

Lätt att säga och svårt att göra. Började med att svänga fullt åt vänster för att skjuta ut kuggstången max.
Började sen fundera på det där med mothåll. Kan ju inte hålla mitt på kuggstången som är så len och fin....

Letar lite och hittar ett litet 4mm hål utanför den slipade ytan. Hmmm stoppade i en skruv och hoppades att jag skulle kunna hålla emot med en skiftnyckel över axeln med skruven som stopp. Funkade inte alls :-( Gick inte att få rätt vinkel på skiftnyckeln.



5. Efter en hel del meck och tänkande modifierade jag en polygriptång med ett speciellt jack för min skruv i axeln. Nu fick jag ett supergrepp i rätt vinkel utanför den slipade ytan. Perfekt mothåll!!
Sen försökte jag lossa leden med en rörtång. Var tvungen att ta i ALLT jag orkade... Tog mig ca 2 timmar innan jag lyckades hitta denna lösning och  lossa leden och jag var mer än en gång bered att bogsera bort möget till en verkstad..... Never give up!!! ;-)



6. Sen monterades den nya och spändes på samma sätt som den gamla lossades. Efter det tejpades gängorna och damasken fördes på plats. Sen fördes klämman på plats och muttern skruvades på INNAN man skruvade in leden på plats. När jag fått in leden till rätt mått spändes kontramuttern.



7. Sen sattes klämmorna till damasken på plats. Naturligtvis lyckades jag sabba den inre klämman men jag klippte till en ny av byggplåt och det blev bra (och billigt)  :-)


Sen bytte jag lampor till positionsljusen.


Angående hjulinställning så blir det en sådan när jag bytt bussningar i länkarmarna........

Listan krymper :-)

4 kommentarer:

  1. Har du någon bra länk eller bilder på bytet av bussningarna för länkarmarna? Mvh Tobbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://mekav70.blogspot.se/2012/01/120103-framr-lankarmsbussningar.html

      Radera
  2. Kolla i bloggen;-) Finns där....

    http://mekav70.blogspot.se/2012/01/120103-framr-lankarmsbussningar.html

    SvaraRadera
  3. toppen hittade inte den fast jag tyckte jag kollade på din sida. Bra och tydlig förklaring, tack!

    SvaraRadera