Summa sidvisningar

tisdag 27 december 2011

111226 Bromsskivor bak samt belägg 232573km

Eftersom jag fick ett påpekande om dåliga bromsskivor bak så passade jag på att fixa till det när jag ändå var på G med stötdämpare och parkeringsbroms. Gjorde enligt följande.

1. Hissade upp bilen.
2. Tog av bakhjulet.
3. Lossade bromsoket med de två 13 bultarna. Använd sexkantshylsor!!! Motionerade därefter upp oket genom att trycka ner bromsen och köra ut kolvarna en bit och sen trycka in dem med en skruvtving igen. Upprepades ca 5 ggr.
4. Lossade M6an som håller skivan på plats. Kan vara nödvändigt att släppa handbromwiren under damasken vid spaken för att få loss skivan. (10mm mutter.)

När jag väl hade skivor och bromsklossar ute var det ingen trevlig syn.....

Bromsklossarna som jag monterat ganska nyligen för att försöka bättra situationen såg ut som F-N.

Hur räddar man detta på ett billigt sätt???

Jag testade att plana beläggen på ett sandpapper. Funkade utmärkt! På 5 minuter hade jag 4 perfekta belägg :-)

Skivorna då? Hmmm funderade på att köpa 2 nya men dom kostar trots allt 800kr för 2 st.
Eftersom jag aldrig testat att svarva skivor så gjorde jag det. Efter lite råd från en kollega gjorde jag såhär:
Svarvade en klump med centrumstyrning för skivan.
Märkte ut fästhål och borrade sen 5st 6,8 mm hål där jag gängade M8.
Satte sen upp klumpen i svarven och planade av den en gång till.
Spände fast skivan och planade av den i en uppspänning vilket tydligen är viktigt (ganska naturligt).

Tog ca 0,2-0,3mm per sida. Blev grymt bra!!!


Sen var det bara att montera allt på bilen i omvänd ordning. Naturligtvis fixade jag även parkeringsbromsen samtidigt men det tar jag i nästa inlägg :-)

KLART!!

Kan ju även tillägga att bromsarna på bilen nu tar grymt bra!! Innan denna fix var bromsarna ingen höjdare. Dom tog bra men det "slog" i pedalen under kraftiga inbromsningar. Nu är det väck :-)

Ännu ett steg.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar