Summa sidvisningar

onsdag 26 augusti 2015

150825 STANNADE PÅ MOTORVÄGEN......330382 km

I förrgår stannade pärlan på motorvägen i rusningstrafik :-(

Airbaglampan började lysa, sen hände allt på 2 sekunder........
Låg batterispänning hann jag läsa i alarmrutan innan motorn dog.......

Hmmmm, f-n #%&//(/(&¤#" hel-ete!!!!

Jag misstänkte batteriet/laddningen direkt!
Som tur var så hade jag en verktygslåda med voltmeter i bilen och kom ganska snabbt fram till att jag hade 9,8V i batteriet. Inte så bra :-)
Turligt nog stannade bilen bara typ en kilometer från Biltema så jag gick dit :-)
Eftersom jag ändå funderat ett tag på ett nytt batteri till båten köpte jag ett sådant.  Jag monterade i det i bilen som startade direkt och jag körde genast hem med släckta lampor, avstängd fläkt, radio osv då jag misstänkte laddningsreläet.

Väl hemma insåg jag att jag hade rätt.

Jag hade 12v vid både avstängd och startad motor.
Hittade en superbeskrivning på nätet som jag följde:

byte av laddningsregulator V70 -01

Förutom felmeddelandet stämde allt klockrent!!!
Tack för denna :-)

Hittade en ny på Biltema för 300kr. Galet billigt!!!
Gick att byta med generatorn på plats. Jag tror dock att man skall vara ganska händig för att lyckas då det är ganska pilligt.
Det gick lättare om man lyfte bort insuget samt oljestickans rör.





Efter bytet hade jag 14,3-14,4V vid startad motor.
Nu funkar pärlan igen!!!

2 kommentarer:

  1. Sjukt jävla bra blogg hjälpt mig massor med min V70 :)

    SvaraRadera
  2. FAn, Hade exakt samma grej fast det hände i tyskland.... bärgning 125 € och sen bytte verkstaden hela generatorn... Gick på ca 500€....

    SvaraRadera