Summa sidvisningar

torsdag 11 december 2014

141211 Olja+filter och ny tätning till turbons oljretur 312016km

Så var det dags igen :-)
Bytte olja och filter. Använder Biltemas finaste syntetolja. 600kr för 10 liter.
Sen har jag ju även haft problem en längre tid med att bilen läcker ganska mycket olja :-(
Har kollat men inte kunnat lokalisera exakt var.....
Men!!! Senast jag besiktigade bilen sa killen till mig att det var oljereturröret från turbon som läckte.
I den änden som går in i blocket.
- Standardfel på V70!
Handlade nya tätningar på volvo. 48 kr :-)
Asade mig sen in under bilen. Hade läst någonstans att det bara skulle ta 5 min att byta.
Hittade direkt röret. Började med att losa klämman. Kolla pilen.
Efter det lossades de två torxskruvarna.  Och sen fick man inte ut rörhelvetet!!!
Efter lite funderande böjde jag ut de röret som var i vägen. Bände med en skruvmejsel(mot pilen). Gick bra :-)
Sen kunde man ta ut röret. Det glappade ordentligt i blocket.(ringen).
 
 
Så här ser det ut!!
 
 
 

Trädde sen på den nya tätningen bredvid den gamla för att visa diameterskillnaden.
 
När jag sen monterade tillbaka röret använde jag såklart bara den nya orange tätningen :-)

Passade bättre nu ;-)

Framtiden får utvisa om det var felet.................................

Monterade även vinterdäcken. Näst grej blir kamremsbyte.......

Haj haj!!!!

1 kommentar:

  1. Hej Jörgen!
    Min XC70 från 2001 2.4 Turbo har problem med både turbon och att den dricker en satans massa olja. Var det här problemet med att din bil drack så mycket olja? Jag tänker att det inte är så stor skillnad på V70n och XC70n från 2001? Vänligen Alex

    SvaraRadera