Summa sidvisningar

måndag 4 augusti 2014

20140710 SCHIMSAD KOMPRESSOR, NYA INRE STYRLEDER OCHG NYA FRAMDÄCK 299990km


Hmmmm, precis som jag misstänkte så var inte min AC ok trots servicen. Det jag fick höra på verkstaden var att den kylde som fan och att allt var ok...........
Det skulle ha varit att den var ok så länge bilen var kall..........

Efter lite snack med en arbetskamrat så började jag inse att problemet troligtvis berodde på att gapet i magnetkopplingen till AC kompressorn var för stort. Jag googlade som faaaaan och ganska snabbt fick jag en bild över problemet. Skriver här ner hur jag tolkade den.

Gapet skall vara ca 0,2-0,5mm. Om gapet är upp mot 0,8mm så kommer kopplingen att fungera när bilen är kall men när alla metalldelar blir varma så expanderar dessa och då blir glappet typ en ångström större och då funkar inte kopplingen och DET BLI VARMT I BILEN....

Eftersom jag inte har lust att lägga en massa dollars på bilen men älskar kyla så tänkte jag att det skulle vara värt ett försök att kolla läget......

Började med att "blada" glappet. Jag hade ca 0,75mm. Inte jättemycket men väldigt nära den magiska 0,8mm gränsen.

Letade efter exakt förfarande utan att hitta något definitivt svar över hur det skulle göras????
Hittade lite olika förslag så jag började mecka :-)

1. Lossa drivremmen. Trots manualen var det lite otydligt? Lossa genom att föra skiftnyckeln framåt? Idioter!! Beror väl på om skiftnyckeln pekar upp eller ner???? Hittade sen på ett annat ställe att spännaren skall roteras medurs för att slacka remmen:-) Tack för den! Så tipset är att använda en fast 14nyckel, rotera spännaren medurs och ta sen loss remmen ;-)


2. Lossa centrumbulten på magnetkopplingen.Nu börjar mecket. Detta är inget avamcerat men pga platsbrist kan det trots detta vara ett svårt jobb om man inte är van att hålla i verktyg i riktigt trånga utrymmen.
Först kan man leta upp 2 st helgängade M5x20mm insexskruvar. Skruva sen in dessa i kopplingen. Gänga in tills det tar stopp. Använd sen en skruvmejsel som mothåll mot dessa skruvar när du lossar centrumbulten som är en 10mm sexkantbult. Pga platsbrist kunde jag inte använda ett vanligt spärrskaft utan använde en fast hylsa enligt bild nedan. När centrumbulten är lös tar du bort M5 bultarna!!



3. Pressa isär kopplingen. Nu börjar det riktiga jobbet:-) Skruva in 3 M5or helgängade L=25mm med SEXKANTSSKALLE och se därefter till att pressa isär kopplingen så jämnt du bara kan. Detta tar tid och det gör ont i händerna pga att det är så trångt. MEN, det går. Klarade jag av det med mina stora händer klarar du av det ;-) Använd en rak U-ringsnyckel med spärrfunktion så funkar det ganska bra:-)



Sen är det bara att ha tålamod och snurra på skruvarna. Sakta men säkert delar sig kopplingen. Ett tag trodde jag att något var fel men gav trots det inte upp. Efter att hsa pressat isär den typ 20mm kände jag då till sist att den var lös!!!!
4. Ta ut och shimsa kopplingen. Nu när du känner att kopplingslocket är löst så ta ut det så försiktigt du bara kan!!! I locket inne i centrum sitter/ligger nämligen shimsen. På min bil fanns det 2 st 0,5mm shims. Eftersom jag hade ett glapp på ca 0,8mm fr början valde jag att ta bort ett shims. 0,8mm -0,5mm = 0,3mm 




5. Återmontering. Jag använde lite fett för att säkerställa att mitt enda shims stannade kvar i locket vid montering. Hade problem med att orginalcentrumskruven var för kort så att jag inte kunde dra tillbaka locket så jag var tvungen att använda en lite längre skruv i början som jag sen bytte ut mot orginalskruven. Man fick ju naturligtvis använda M5orna som mothåll när man spände centrumbulten. När allt är monterat bör man kontrollmäta gapet i kopplingen igen. Jag hade typ 0,25mm vilket kändes hett :-)

Efter det var det bara att sätta dit drivremmen igen. Bifogar en bild på dragningen om ifall att du glömt ;-)
Nu är det klart!!!!! Jag har sen detta jobb haft en perfekt fungerande AC hela sommaren!! Blir dock både förvånad och irriterad över att man inte kollar detta gap i kopplingen på en "AC service"? Har hört rykten om att man på bilfirmor byter kompressor istället för att shimsa men det är som sagt bara rykten.....
Rekommenderar att ni skyddar händerna när ni gör detta jobbet. Jag hade inte handskar och fick därför ordentliga skrapsår på händerna......ORDENTLIGA :-(

Sen fick jag ju även backning på ordentligt glapp i styrningen på förra besiktningen.....
Trodde först att det var styrväxeln men det visade sig vara de inre styrlederna som jag bytte för 3 år sedan:-(. Jag använde ju styrleder fr skruvat.se. Otroligt mycket billigare än allt annat och troligtvis också av sämre kvalle :-) Använde samma igen då jag inte räknar med att ha kvar bilen mer än 3 år till.... Kostade bara typ 130kr/st. Nu är man ju van så det tog ca 1 h per sida att byta. Instruktioner finns på denna blogg bland de äldre inläggen. Valde att bara mäta med skjutmått för att sliuppa lämnna in bilen på hjulinställning. Får se om ett par tusen mil hur jag lyckades. Bilen känns bra.........

Bytte även till nya framdäck då de gamla var sluuuuuuuuut :-)

Ha det bra!!!!

 

2 kommentarer:

  1. Hej Jörgen.
    Kommer du ihåg artikelnummret på dom inre styrlederna som du köpte på skruvat.se ?
    För vad jag förstår ifrån denna bild:
    http://www.jagrullar.se/forum/download/file.php?id=2520&mode=view
    så finns det 2 st olika "system", "ZF" och "SMI" och bilar upp till -03 skall ha SMI
    men hittade inga sådana på skruvat, när jag knappade in mitt reg nummer
    Mvh
    Christoffer

    SvaraRadera
  2. Bra blogg! Tipsen funkade bra även till V70 gen 1, 1998. Där krävs 3/4" fyrkantstapp i remspännaren och man kommer åt ac-kompressorn bäst underifrån när man tagit bort stora plastskyddet bakom stötfångaren. Trångt att få bort locket i fråga med skruvarna i men det går att bända bort hela motorn tillräckligt i sina gummiupphängningar för att den ska kunna kliva av axeln. Fick även kapa ner en 10mm hylsa och tapp för att få på den på centrumskruven.
    Mvh Kalle, Jönköping

    SvaraRadera