Summa sidvisningar

lördag 1 februari 2014

140130 TRÖG OCH KONSTIG STYRNING V70 288008km



Så åkte jag in och bytte mina två framdäck till nya odubbade vinterdäck.

Redan när jag svängde ut från däckfirman så kändes styrningen helmysko......

Tänkte att de nya däcken kanske hade någon form av hinna som skulle slitas väck efter några kilometers körning men så var inte fallet:-(

Dagen efter så var det ännu värre......

Bilen var nu trögstyrd samt att den inte ville svänga tillbaka av sig själv efter skarpa svängar. Väldigt irriterande!! Kändes som om servot slutat fungera...nästan. Ibland var jag nära att köra in i parkerade bilar när jag var inne på smala vägar med bilar parkerade överallt. Dax för action!!

Jag började som vanligt med att surfa runt på nätet för att försöka hitta något vettigt i ämnet.

Som vanligt drunknade man i en massa inlägg om folk som hade styrningsproblem och inte hade lyckats hitta felet.....

- Byt fjäderbenslagringar , kan hjälpa.
- Har bytt allt och inte hittat felet.
- Byt styrväxel, kostar 12000kr på Volvo.
osv osv osv.

Efter en hel del letande var min plan klar.
1. Börja med att byt däck. Det var ju trots allt så det började.

Ut i snön och byt! Gjorde inte ett skit skillnad :-(

2. Smörj den där kardanknuten (polhemsknuten) under bromsservot inne i motorrummet med 5-56. Kör en stund och sväng mycket. Kan hjälpa.

Jag öste på med WD40 och stack ut och provkörde. Hmmmmm kändes nog lite lite bättre..........

Körde vidare och efter typ en halvtimme var styrningen som ny :-)

Otroligt!!!!! Behövde inte ens byta till arbetskläder för att lösa problemet. Nice!!

Man bör väl ha något bättre fett för att uppnå bättre livslängd men det blir nästa grej att fixa. Nu vet jag ju var problemet är.

Svårt och dyrt problem blev lätt och billigt. I like!!

5 kommentarer:

  1. Måste ju skriva en liten kommentar här och tacka så hjärtligt! Precis det här har jag funderat lite över sen jag bytte till sommardäck, har inte testat att spraya än (väldigt varmt i motorrummet direkt efter körning) men nog ser den där knuten ganska ledsam ut.

    Tack för bra förklaringar helt enkelt, med bilder!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag har precis samma problem på min V70 2007:a. Ska genast prova med 5-56 först! 😀

    SvaraRadera
  3. Håller tummarna för att detta kan hjälpa min 05. Smort x flera kört o svängt h o v. Håller tummarna. Tusen tack för tipset...bara det nu funkar. Ska låta han stå nu en stund o prova o svänga runt om en stund.

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt! Trögheten kom ca två veckor efter att jag gjort en grundlig motortvätt med Abnet. Måste vara en jäkligt grym fettlösare. Lite svårt att komma åt med vanlig 5-56 tycker jag (har som vanligt tappat bort alla rör). Men lite överbliven fogning oil för utombordsmotorer gjorde susen. Det är en tjockare olja som bildar en stråle på nästan en meter.

    Det märktes skillnad direkt efter att jag rullade ut från utfarten, även om det inte går riktigt lika lätt som före tvätten. Sen är väl den här typen av sprayoljor som du säger egentligen lite för lättflyktig, men nu vet jag i alla fall hur och var det ska smörjas. Får väl be meken ordna med lite fett nästa gång det blir inlämning.

    SvaraRadera