Summa sidvisningar

onsdag 24 juli 2013

130724 MOTORSTOPP.......271906km

Under den senaste veckan fick jag problem med att bilen ibland vägrade starta efter att ha kört korta sträckor? Efter typ 5 försök startade och gick den dock perfekt igen????? Irriterande men jag kände att jag inte visste var jag skulle börja leta fel.........

Så åkte jag på semester upp till Karlskrona och det började sådär. När jag skulle starta bilen och backa ner båten så vägrade bilen att starta :-( Efter typ 20 försök startade den dock och båten sjösattes och båtsemestern påbörjades. Efter denna lilla semester startades bilen, båten togs upp och resan hem från Karlskrona påbörjades. Efter bara ett litet tag dog dock bilen mitt på 2-1 vägen...... Rullade vidare till en p-ficka (som tur var) och efter ett antal försök så gick bilen igång och funkade perfekt igen...ett tag....och sen dog den igen. Starta typ 10ggr och sen gick den perfekt igen...och dog.....och startade....... Ibland gick den några hundra meter och ibland längre :-( BILJÄVEL!!!!!!!

Upptäckte att om jag höll jämn gas i 4an så verkade det funka bäst. På något sätt lyckades vi hoppa ända hem men när jag svängde in på min gata dog bilen för gott!! Fick köra de sista metrarna med startmotorn :-)

VI KOM HEM UTAN BÄRGNING!!!!!

Då jag inte fick några felmeddelanden på instrumentpanelen misstänkte jag att det hade med bränslebrist att göra. Snackade med en kompis som hade en kompis på Volvo som direkt sa att det var genomföringen för kabeln. Jag letade på nätet och hittade där en del historier om svårlösta fel med bränslepumpen som hade slutat med att felet satt i "locket" någonstans vid tanken........

Vred jag om nyckeln var bensinpumpen helt tyst och då började jag misstänka att jag var på rätt spår!!

Hmm jag började med att frilägga båda locken till tanken. Tänk på att man inte skall ha mycket soppa i tanken när man gör detta!!! typ 1/3 är max då ena locket sitter på en ganska låg punkt. Är tanken full rinner det ut när du öppnar!!!!  Lock nr 1 sitter bakom/under ryggstödet till baksätet på höger sida. Under lock 1 döljer sig en bensinpump som på V70 -01 får sin spänning från en genomföring i lock nr 2. Senare modeller har matningen genom lock 1.

Försökte öppna de stora plastmuttrarna med diverse verktyg innan jag insåg att jag var tvungen att tillverka ett specialverktyg. Efter det gick det lätt :-)

Jag  försökte tvångsköra bensinpumpen. Det är den svarta och blåröda som är matning till pumpen. Tvångskörning visade bara att den var död........


Jag öppnade lock 2, frigjorde locket från "slangen" som satt i botten (vet ej till vad??) så att jag kunde få upp locket. Kontrollmätte kablarna och upptäckte kabelbrott på den blåröda. Kunde även ´se en missfärgning på utsidan.

Började karva och hittade detta.....

Kabeln var helt "rutten"....... Jag karvade mer och kom till sist ner till frisk metall :-) Löddade då på kabeln där och lämnade det sen öppet. Vill tro att den instängda miljön, strömmen, bensinen i någon konstig kombination orsakat felet. Nu borde det bli bättre?


Monterade dit allt på plats och bilen startade direkt!!! :-) :-)

PROBLEM SOLVED!!!!

När jag startat såg jag dock att jag hade ett larm om SRS airbag service :-(

Fick sen höra att det berodde på att jag haft baksätet urkopplat och tändningen till........ Var tvungen att lämna in bilen och få det nollat. Kostade 200 kr :-)

Ja nu kör jag bil igen!!!!!!!!

4 kommentarer:

  1. Fick precis identiskt fel på min bil, men det löste sig enkelt tack vare din blogg, så hjärtligt tack för att du lägger upp och delar med dig av dina erfarenheter!!

    SvaraRadera
  2. Detta inträffade just på min 01a, det hade tagit evigheter att hitta det utan din blogg!
    Nu kan mätaren snurra vidare mot 38k mil :)
    Stort tack för hjälpen!

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för din fina guide, har haft problem med att pumpen slutat gå lite då och då, men nu går den som den ska igen.
    Tack för hjälpen:)

    SvaraRadera
  4. Upplever samma symptom på min -02 som gått 28k! Blir galen! Ska kolla min på rot

    SvaraRadera