Summa sidvisningar

lördag 24 november 2012

121124 BROMSBELÄGG BAK SAMT BROMSLJUS 254826km

Så började bromsljusena bak att krångla..........

Bromsljuset i bakrutan funkade perfekt medans de 2 yttre bromsljusena var helflippade!!

Tryckte man på bromsen en gång tändes båda bromsljusena och stannade tända ända tills man tryckte på bromsen igen då de släcktes och stannade släckta.

Detta var oavsett om man körde eller ej. Detta innebar att ibland när man stannade och larmade bilen så var bromsljusena tända...... Man fick då öppna upp igen och trycka en gång på bromsen så att de släcktes. Irriterande? SÅDÄR!!!!!!

Efter en hel del surfande på nätet hittade jag en liten nätt kommentar om att denna någon hade för sig att om man hade ett dubbelrelä på platsen för bromsljuset skulle man byta detta till 2 enkla reläer. Detta för att dubbelreläet kunde orsaka strul. Lät rimligt :-)

Rotade fram den bakre elcentralen i bagaget.

Bytte ut dubbelreläet till 2 enkla (se bilden) och vipps var det löst :-)

Svårt problem med enkel lösning. I like ;-)

Sen har jag också bytt bromsbelägg bak. Körde mitt regnr på Biltema och fick då till svar att det inte finns belägg bak till min bil på Biltema????

Hmmmmm V70 är väl en ganska vanlig bil????

Hemma rotade jag igenom min kvittopärm och hittade att jag sist köpt dessa belägg på Biltema.

Art nr 65-001. Söker man på detta nr får man fram att det typ är bromsbelägg till Volvo och inte mer??? MYCKET KONSTIGT!!??

Jaja jag köpte ett par och idag när jag bytte till vinterdäck passade jag på att byta dessa bakre bromsbelägg. På besiktningen klagade ju besiktningsmannen på beläggen bak så jag tänkte vara lite duktig och byta trots att de brukar vara lite onödigt kinkiga där.

Inte denna gången :-) Yttre bak höger var nästan totalt borta......(nere till höger på bilden)

Verkade som det nya oket jag monterade förra vintern kärvade lite och hade därför slitit beläggen snett. Efter lite smörj funkade det bra igen och de nya beläggen monterades och de passade perfekt!!

Sen monterades vinterdäcken. Nu kan vintern komma!!


2 kommentarer:

  1. hej tack för tipset hade samma fel på min volvo v70n 2001.
    Började med strulande bromslampor på sidorna och sen inga bromsljus alls. blir en sväng till volvo imorgon och köpa 2st reläer

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset angående bromsljuset. Har nyss fixat felet på min pappas bil. Det satt två enkla reläer, ett svart och ett blått. Jag bytte det blå mot ett svart som hade ett stift mer, och sedan funkade det! Nu har han sparat in några sköna tusenlappar tack vare mig som läste på din blogg hur man gör, så tack ännu en gång.😁

    SvaraRadera