Dags igen......
När jag skulle köra till jobbet så började plötsligt styrningen "tjuta" och bilen blev helkonstig att styra.
Lätt-tungt-lätt osv. Galet!!!
Jag vände och körde hemåt igen men då blev det tungt hela tiden....
Jag bestämde mig för att vända igen och åka till jobbet trots allt....
Stannade och tankade på vägen. Kollade under.
Kollade sen på jobbet.
Kollade sen hemma.
Olja olja olja typ överallt!!!!
Mög ££€fa€£££€helv$€£${@!!!!!!!
Var säker på att en slang eller ett rör gett upp (igen).
Letade och letade men blev inte klok på var det läckte.
Började tro att det läckte uppe vid pumpen?
JODÅ!!!! Pumpmöget läckte som f-n. När jag väl började leta omkring pumpen så såg jag.
Det flödade ur pumpen!!
Jag kollade in instruktioner på nätet och monterade sedan bort pumpen.
Enkelt!!!
Först var man tvungen att ta bort plastkåpan över bulten till drivremsspännaren. Det var lurigast...
Jag tillverkade ett verktyg av en gaffel och sen kunde jag flippa bort det!
Sen kunde man sätta en 14-nyckel på bulten, bända framåt mot grillen och ta av remmen. Jag använde ett spännband så att jag kunde dra i nyckeln. Funkade super :-)
Superenkelt!!
Sen kunde man lätt lossa pumpens 3 fästskruvar genom remskivan.
Efter det begav jag mig till skroten!
Steg 1 är att mäta remskivan och kolla tryckledningens infästning. Finns olika modeller!
Jag började sen att leta. Hitta massor med rätt remskiva men ingen med rätt anslutning :-(
Alla hade skruvanslutning istället för flänsanslutning!!!! Alla!!!!
Beslutade mig då för att modifiera min bil :-)
Jag köpte en pump med skruvanslutning för 300kr och åkte hem.
Monterade i omvänd ordning, måttade rören och skarvade ihop nya röret med gamla röret. Använde hydraulkopplingar från en hydraulfirma 10mm. Svarvade stödhylsor i rostfritt till ena änden och använde VVS-hylsor till ena röret för säkerhets skull. VVS-hylsorna passade inte i det ena röret.....
Blev superbra!!!!
Nästa gång är det lätt att hitta ny pump!!!
Tut tut nu kör jag igen ;-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar