Summa sidvisningar

tisdag 17 oktober 2017

171015 NYTT HJULLAGER SAMT NY PACKBOK TILL FRÄMRE KAMAXEL 39279km

Hmmmmm dags för bilmeck igen.........
För bara någon vecka sedan hoppade ju packboxen ut till kamaxeln. Jag hittade felet och hade en liten liten förhoppning om att jag fixat felet. Det hade jag inte :-(
Det fortsatte att läcka olja. Inte mycket men varenda gång jag stannade var det en liten pöl på marken.

Eftersom även hjullagret börjat väsnas gjorde jag en beställning på Autodoc.se

Ett hjullager samt en packbox.

Efter det började mecket!!!
Först hissade jag upp bilen och satt den på pallbockar. Jag plockade först av höger framhjul. Passade bra eftersom det var där det dåliga lagret satt. Bilen väsnades när jag svängde vänster men inte höger. Alltså gissade jag på att det högra var kass. Passar bra eftersom man måste ha bort det när man meckar kamrem.....

Lyfte sen på huven, flyttade bort behållarna för servovätska och kylvatten samt skruvade bort kamkåporna.

Gick att se läcket med en tandläkarspegel.......

Sen öppnade jag upp i hjulhuset och snurrade på vevpartiet med ett spärrskaft tills det att motorn stod i rätt läge med markeringarna på kamaxelhjulen mot markeringarna på kamkåpan.


Då skall även markeringen på vevpartiet matcha märket på oljepumpen.

Sen lossade jag spännaren och lossade kamremmen. Enligt manualen var den lite för spänd....
Jag gjorde ett körnslag för att kunna sätta tillbaka remhjulet efter packboxbytet. OBS VIKTIGT EFTERSOM HJULET SITTER MED LÅNGHÅL!!!!!!!!!!!! Zooma in så ser ni märket!!!
Efter det lossade jag kamremmen från hjulet, skruvade loss hjulet och plockade bort packboxen.

Sen tryckte jag in den nya. Rengjorde med T-röd och lät den glida in i ett hav av T-röd. Detta avdunstar sen och blir torrt så tätningen sitter.

Sen var det bara att sätta tillbaka allt igen. Tur med körnslaget :-) Kolla så att märkena stämmer, spänn kamremsspännaren moturs förbi högermarkeringen och sen tillbaka till mitten. Det är rätt!!
Bilden under är lite fr fel vinkel men visar nästan hur den skall stå....
Sen snurrar man allt 2 varv med sitt spärrskaft så att allt känns bra. Sen är det klart!!!! Gick så mycket lättare än jag kunnat drömma om :-)

Efter det gick jag på hjullagret. Tänker inte skriva något då jag hitttade en video på Youtube som var klockren. lägger den här.....

Gick så enkelt!!! Använde min mutterknackare till att lossa det gamla. Annars skulle det varit tungt. Ett tips!!! Såhär såg det ut på min bil.



Det tog mig 3,5h att byta både kamaxeltätning och hjullager trots att jag fikade med grabben och pratade med en kollega. Med lite fart så hade det nog kunnat gå 1h snabbare.
Volvo är så lättmeckad!!!

Tut tut nu kör jag igen med en tyst och icke läckande bil :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar