Jag försöker köra min bil med en taktik att inte byta något i onödan.......
Jag har därför medvetet undvikit att byta luftfilter och tändstift.
Har tänkt att det inte behövs sålänge bilen går bra, startar lätt och inte drar mer bensin än vanligt.
Detta har stämt tills nu. Eftersom jag alltid nollar trippmätaren efter var tankning så har jag alltid koll på bensinförbrukningen. Den ligger alltid på 1-1,05 liter/mil. Ibland när jag gasat på riktigt ordentligt upp mot 1,1l/mil.
Vissa tycker att detta är mycket men allt hänger ju på hur man kör. Jag gasar mycket, jättemycket :-)
För några veckor sedan hände dock något konstigt. Plötsligt drog bilen 1,25l/mil. Kollade flera tankar. Det är lite väl mycket även för mig.....
Tog ett beslut att byta tändstift och luftfilter. Har aldrig gjort detta och jag började att serva min bil själv för 15 000 mil sedan.......
Hmmmmm, jag följde instruktionerna och att byta tändstift är enkelt. Har inga bilder. Upptäckte dock att ett tändstift var löst? Det hängde bara på sista gängan. Var nog tur att jag bytte :-)
Bytte även luftfiltret som även det är enkelt. Hade dock ett helvete att få dit locket %###"¤%¤FAN%¤#%#
Idiotkonstruktion!!!! Hur kan man göra en såpass enkel sak så svår????
Jaja allt tog typ ett par timmar.
Nu är förbrukningen nere på 1,05 l/mil igen. Känns jättebra!! Vet inte om det var luftfiltret eller tändstiften som gjorde susen men något var det.
tut tut!!
skoj med dina inlägg, i flera har man varit i liknande sits med v70 bilen och svurit åt dålig konstruktion, som att byta en glödlampa eller att få på locket till luftfilter burken.
SvaraRaderaFortsätt och sprid mer bra kunskap :) kanske hur man byter bussningarna på balken över motorn eller nått annat skoj? :)