Kamremsbyte samt el hemma i väggarna är väl 2 av de bäst bevarade hemligheterna i världen.
Bytte kamrem på min Volvo 240 för väldigt många år sedan men sen dess har ju tekniken rört sig framåt :-)
För att vara säker på att inte göra bort mig hade jag tagit hjälp av en kollega som är kung på kamremsbyten :-)
Detta är långt ifrån en komplett beskrivning men jag gör den för min egen skull så att jag kan koimma ihåg hur jag gjorde nästa gång det är dax för byte. Om inte på denna bilen så blir det på nästa ;-)
1. Man hissar upp bilens högra framhjul, lossar och tar av det.
2. Lossa plastluckan som finns där.
3.Lyft bort behållarna för kylvätska samt servoolja.
Man lossar och tar bort den vanliga fläktremmen. Detta är lätt gjort....
Sen var man tvungen att ta loss den nedersta remskivan. Vi gjorde detta med en skruvdragare.
5. Lossa remskiva.
¨Montera sedan så att märkena på kamaxehjulen matchar märkningarna samt att vevaxeln hamnar rätt där nere :-)
Om man är lite tränad så borde detta ta max 2 timmar.
Nu mår skrutten bra igen :-)
hej hej!!!
Hej vill bara tala om att din blogg är den bösta jag sett på länge samt hjälpt mig väldigt många gånger :)
SvaraRaderaHej,
SvaraRaderaJag har en Volvo S60 som jag byt fjäderbenslager på. Nu är bilen tungstyrd, stilla stående och när den rullar.
Jag undrar råcker inte du bo i Stióckholm trackten, skulle kanske åka förbi för tips vad det kan vara.
MVH
WN