Summa sidvisningar

onsdag 30 april 2014

140415 RATTAXELKNUT, OLJA, FILTER OCH BROMSBELÄGG 294881km

Ja då har man meckat lite bil igen :-)

Som ni såg i tidigare inlägg har jag haft strul med styrningen.......
Har inte tyckt om min bil senaste tiden :-(

Efter att ha rådfrågat en massa folk samt surfat på nätet beslutade jag mig för att byta rattaxelknut innan jag dömde ut styrväxeln.

Jag letade på nätet och hittade en grym beskrivning på Danska.

http://www.xc90.dk/DIY/steeringShaft/index.html

Allt stämde förutom hylsstorleken. Tror det står 10 och 12 men att jag hade typ 10 och 14mm
I beskrivningen står det oxå att det var svårt att få ut den gamla rattaxelknuten. Jag löste det enkelt.
Slå in en skruvmejsel i det slitsade spåret så kan man enkelt bara dra upp den gamla rattaxelknuten :-)
ÄVEN VIKTIGT ATT HÅLLA KOLL PÅ RATTENS POSITION!!!!
Om man klöddar till det kan man tydligen förstöra frånslaget till blinkersen = dyrt!!!

Min gamla rattaxelknut var totalskuren. En ny kostade 585kr på Volvo.
Bytet tog ca 1 timme.

Bytte oxå bakre bromsbelägg som var något snedslitna..... Nu är allt smort så det kommer att röra sig fint och ta jämnt!

Bytte även olja och filter.

Nu är bilen som ny igen :-)


5 kommentarer:

  1. Hur kom du åt att skruva tillbaka muttern längst ner? Hade ingen möjlighet i världen att komma åt och skruva när jag försökte via hålet vid pedalerna.

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Skruva dit nedre skruven samt mutter innan du monterar knuten. När allt är på plats kan man sen spänna muttern från motorrummet med lång förlängare efteråt:-)

    SvaraRadera
  3. Ska kika om jag hittar, tack för tipset! :-)

    Mvh

    SvaraRadera
  4. Lyckas inte hitta hur jag ska komma åt ovanifrån, för mycket skit ivägen. Har du möjligtvis någon bild där du lyckades komma åt skruven?

    Mvh

    SvaraRadera
  5. Hejsan
    Jag lyckas inte använda länken till den danska beskrivningen om byte rattaxelknut. Har du möjlighet att hjälpa mig med länken? Tack för en suverän sida! Hälsningar Torbjörn

    SvaraRadera